Stosunki społeczne

Emancypacja kobiet

POWRÓT
Działalność

Ważne dla Piłsudskiego były spotkania w Tokio z kobietami japońskimi, przejawiającymi aktywność publiczną. Piłsudski bardzo interesował się kwestią emancypacji.

W tej mierze kluczowe były jego spotkania z Hideko Fukudą.

Hideko Fukuda

Była to jedna z najważniejszych postaci w japońskim ruchu wyzwolenia kobiet i historii japońskiego socjalizmu. Pochodziła z rodziny samurajskiej, od wczesnych lat wykazywała się niezależnością, w domu odebrała staranne wykształcenie, także zachodnie, a postać Joanny d’Arc była jej idolem w młodych latach. Założyła szkołę dla dzieci pracujących matek, włączyła się w ruch na rzecz praw obywatelskich, wkrótce jednak zaangażowała się w działalność na rzecz zmiany istniejącego systemu politycznego (w tym stosunków z Chinami i Koreą), pomagała gromadzić materiały wybuchowe i broń w celu przetransportowania ich rewolucjonistom koreańskim. Po wykryciu spisku i procesie, została skazana ale wkrótce ułaskawiona; zajęła się wówczas działalnością edukacyjną na rzecz kobiet – założyła jedną z pierwszych szkół technicznych dla kobiet. Fukuda wsławiła się obroną mieszkańców wioski Yanaka pod Tokio (obecnie dzielnica Tokio, bardzo atrakcyjna ze względu na tradycyjny charakter zabudowy i mnóstwo małych świątyń oraz stary cmentarz) przed wysiedleniem.

Fukuda przyjaźniła się z działaczem socjalistycznym – Toshihiko Sakaiem, który także należał do grona znajomych Piłsudskiego. Współpracowała z gazetą „Heimin Shinbun”. W roku 1907 założyła pismo socjalistyczne skierowane do kobiet „Sekai fujin”, na którego łamach ukazały się, dzięki Piłsudskiemu i Futabateiowi, pierwsze przekłady literatury polskiej w Japonii (w przekładzie na japoński z tłumaczenia rosyjskiego).

Hideko Fukuda.

Japońskie artystki – pianistka Itoe Tachibana i sopranistka Tamaki Fujii

Niedługo po przybyciu do Tokio Bronisław Piłsudski wziął udział w koncercie charytatywnym na rzecz ofiar kolejnej w ciągu kilku lat klęski nieurodzaju w Japonii północno-wschodniej Tōhoku, jaka nawiedziła ten region w rekordowo zimnym 1905 roku i ofiar głodu. Akcji pomocowych inicjowano wiele, między innymi studenci uniwersyteccy pochodzący z tego regionu zorganizowali, jeden z kilkunastu, koncert w wyższej szkole muzycznej w Tokio, najstarszej uczelni artystycznej. Koncert odbył się 11 lutego i na jego repertuar złożyły się utwory tradycyjnej muzyki japońskiej oraz klasyczne utwory europejskie. Piłsudski dał opis tego wydarzenia w rosyjskim piśmie „Priroda i ludi Dal’niego Wostoka” (numer 8. Z 9 marca 1906). Dla osób zainteresowanych tematem warto wspomnieć, że w pierwszej części wykonywano utwory gatunków takich jak tokiwazu, nagauta, muzyka shamisenowa. Była to forma pieśni narracyjnej, opowiadającej o perypetiach bohaterów znanych z opowieści i dramatów. Występowali: Kishizawa Mojibei, Kishizawa Yaohachi, Yoshimura Ijūrō, Kineya Rokuzaemon – wszyscy uznawani wówczas za wybitnych artystów tradycyjnego teatru kabuki.

A oto, jak mógł brzmieć śpiew Kishizawy Mojibeia i akompaniament Kishizawy Yaohachiego na koncercie (przy okazji scena z teatru kabuki w Tokio):

Przemawiał Shigenobu Ōkuma, ówczesny przywódca Partii Rządów Konstytucyjnych a późniejszy premier Japonii, którego zresztą Piłsudski miał okazję poznać.

Piłsudskiemu jednak szczególnie przypadły mu do gustu dwie artystki. Najpierw na fortepianie zagrała Balladę Chopina sławna Itoe Tachibana.

Następnie Fujii Tamaki wykonała kilka pieśni; Es hat die Rose sich beklagt R. Franza do poematu azerskiego poety Mirzy Shafiego na język niemiecki przełożonego przez F. M. Bodestedta, arię Ein Friedhof skomponowaną do tekstu Maxa Waldaua przez ogromnie popularnego w Japonii Roberta Franza, arię Bacha (Jana Sebastiana lub Wilhelma Friedmanna) Willst du Herz mir schenken.

Shigenobu Ōkuma.

Piłsudski pisze tak:

Udział w tym koncercie unaocznił mi, że Japończycy potrafią zrozumieć i przekazać [istotę] muzyki europejskiej, która jest tak inna od ich muzyki. Panna Tachibana zagrała Balladę Chopina z elegancją i sercem. Panna Fujii wykonała kilka romanz Bacha, Franza i Brecha [prawdopodobnie chodzi o Maxa Brucha] ukazując pełną siłę i grację swojego sopranu. Gdyby zdecydowała się na wyjazd do Europy, z pewnością spotkałaby się z popularnością i szerokim uznaniem.

Piłsudski miał serce do muzyki, pamiętamy przecież, że w młodości uczył się grać na pianinie, na Sachalinie sam przyuczał do muzyki swoje uczennice i…marzył o tym, by samemu grać na skrzypcach.

Jego ocena Fujii była bardzo trafna – w przyszłości artystka miała zrobić karierę na europejskich scenach.

Tamaki Fujii

Jej nazwisko rodowe brzmiało Shibata, teraz uznana artystka i pedagożka w wydziale wokalnym rodzimej uczelni – Wyższej Szkole Muzycznej w Ueno i była niezwykle popularną, barwną postacią. Debiutowała w Orfeuszu i Eurydyce C. W. Glucka w roli Eurydyki. W późniejszych latach, występując pod nazwiskiem Tamaki Miura (po drugim mężu), zasłynęła jako Madam Butterfly, wykonując tę partię aż ponad 2000 razy w ciągu 20-letniej kariery, w tym na deskach London Opera House w 1915 roku, potem w Berlinie, Bostonie i wielu innych miastach.

Tamaki Miura (Tamaki Fujii).

Itoe Tachibana

Pianistka, której gra zrobiła na Piłsudskim duże wrażenie, była wówczas uznaną pianistką i pedagożką w Wyższej Szkole Muzycznej.

Ogromnie wrażliwa, była także poetką tworzącą w tradycyjnej formie waka, należącą do kółka Hana no Kai (Towarzystwo Kwiatu), przyjaźniła się z literatami, w tym swoim byłym studentem muzyki a teraz znanym nowelistą, Tōsonem Shimazakim. W kilku utworach Shimazakiego pojawiają się postaci artystek wzorowane na Tachibanie.

Mając szerokie grono znajomych w świecie literackim i muzycznym Tachibana pozostała przez cała życie samotna.

Utwór, który usłyszał na koncercie 11 lutego 1906 roku Bronisław Piłsudski, była to zapewne Ballada Op. 1 G-moll.

Itoe Tachibana.

Zobacz również
Japońscy etnologowie i inni specjaliści

Kolejnym i bardzo ważnym środowiskiem, w którym obracał się Bronisław ...

Chińscy socjaliści

W czasie, gdy Bronisław Piłsudski przebywał w Tokio, w Japonii ...

Nurt chrześcijański japońskiego socjalizmu

Piłsudski spotykał się także z socjalistami z nurtu chrześcijańskiego. Abe ...

Japońscy socjaliści

Piłsudski w Tokio znajdował się bardzo blisko japońskich socjalistów. Najwcześniej ...